واردات ۷۶ درصد کالای اساسی کشور از بندر امام خمینی (ره)-راهبرد معاصر
اتحادیه نانوایان: قیمت نان سنگک با آرد یارانه‌ای بدون کنجد ۵ هزار تومان و با کنجد ۱۰ هزار تومان تعیین شده است «فرود عسگری» سرپرست گمرک ایران شد عبدالناصر همتی: پیگیر تعلیق اقدام تقابلی اف. ای. تی. اف براساس منافع ملی هستیم مدیرعامل مرکز مبادله: ربع سکه‌های ۱۴۰۳ به بازار می‌آید فاز اول بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی ایران وارد مدار شد حج ۲۰۰ میلیون تومانی در راه است؟ شرایط جدید بازنشستگی اعلام شد + جزئیات دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی: نرخ سوخت هواپیما سال آینده ۱۱ برابر می‌شود آخرین وضعیت برگزاری مجامع سهام عدالت مشخص شد سهمیه سوخت این گروه از خودرو‌ها قطع می‌شود تعرفه جدید واردات گوشی اپل اعلام شد زمان دقیق عرضه سکه ضرب ۱۴۰۳ اعلام شد نیم سکه در آستانه ۳۰ میلیونی شدن | صعود دوباره قیمت سکه و طلا در بازار برای این افراد سود سهام عدالت ویژه واریز می‌شود + توضیحات عبدالناصر همتی ۷ هزار و ۸۰۰ سکه طلا فروخته شد | حراج بعدی دوشنبه ۱۴ آبان

واردات ۷۶ درصد کالای اساسی کشور از بندر امام خمینی (ره)

مقام مسئول سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام واردات ۷۶ درصد کالای اساسی کشور از بندر امام (ره) گفت: ایران با ۲۵۰ بندر موقعیت استراتژیک خاصی در منطقه دارد.
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۸ - ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - 2022 November 09
کد خبر: ۱۵۸۴۶۷

به گزارش راهبرد معاصر، بهروز آقایی با بیان اینکه سالانه بیش از 90 درصد مبادلات کالا توسط ناوگان حمل و نقل دریایی در جهان صورت می پذیرد، اظهار کرد: تأثیر پذیری این صنعت در ایجاد جریان های اقتصادی ، روابط دیپلماتیک و سیاسی ، پیوندهای منطقه ای به واسطه اهمیت دسترسی کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه به بازارهای تولید و مصرف در راستای تحقق رشد اقتصادی خود ، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی با بیان این که سرمایه گذاری ها در عرصه های بندری و دریایی عمدتاً با دو هدف اصلی صورت می گیرد، ادامه داد: نخست این که این عرصه سرشار از فرصت های بزرگ توسعه مندی و تاثیرگذار در سایر حوزه های زیردستی و مکمل نظیر حمل و نقل ، صنعت، نفت ، گاز ، پتروشیمی و … است. از سوی دیگر درآمد قابل توجهی توام با اشتغال و کارآفرینی پایدار برای کشورها به ارمغان می آورد که تقریباً در هیچ حوزه ای به اندازه آن قابل اتکا نیست.

وی با یادآوری اینکه بنادر ، پیشانی اقتصادی و تجاری هستند و به همین دلیل عمده شهرهای بزرگ جهان در کنار دریاها بنا شده است، افزود: کشورمان با 5800 کیلومتر مرز آبی و 250 بندر کوچک و بزرگ در منطقه خاورمیانه تا شمال آفریقا ؛ دارای وزن تاریخی و موقعیت استراتژیک خاصی است.

به گفته وی، توسعه صنعت حمل و نقل دریایی نیازمند ایجاد اتصال هر چه بیشتر حلقه های زنجیره تأمین است و بنادر به‌عنوان یکی از منابع مهم ارزش افزوده و اشتغال زایی ، دارای منزلتی ملی و منطقه ای هستند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در ادامه با اشاره به نقش کلیدی خوزستان در اقتصاد کشور، اظهار کرد: بندر امام خمینی (ره) با واردات بیش از 76 درصد کالاهای اساسی ، یکی از کانون های تجاری کشور در جهت ترانزیت و توسعه صادرات در تنوع کالایی است.

آقایی بیان کرد: در شرایطی که کشورهای حوزه خلیج فارس به سرعت در حال توسعه فعالیت های حوزه دریایی خود و احداث بنادر بزرگ و کسب سهم بیشتر از بازارهای واقع شده در کریدورها بزرگ تجاری مبتنی بر حمل و نقل دریایی هستند ، لاجرم می بایست از فرصت های موجود به نحو مطلوبی بهره گرفت.

وی تصریح کرد: مولفه های مهم در کسب سهم بیشتر از تجارت کالای منطقه ای ؛ ایجاد چسبندگی کالا در بنادر ، اقتصادی نمودن کریدور ها ، کاهش هزینه های تخلیه و بارگیری کالا بواسطه استفاده از تجهیزات و فرآیندهای نوین و نظام تعرفه ای انعطاف پذیر بوده که منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی با دارا بودن پسکرانه داخلی با دو شاخص گستردگی جمعیت و صنایع بزرگ و واقع شدن در شمال غربی خلیج فارس و دسترسی به کریدورهای بزرگ اتصال دو بازار مهم آسیای جنوب شرق به عراق ، آسیای میانه تا شمال اروپا ، دارای قابلیت های قابل توجهی در بین سایر بنادر حوزه خلیج فارس می باشد.

وی تاکید کرد: با وجود استقرار بیش از 39 شرکت پتروشیمی با ظرفیت اسمی تولید سالانه 26 میلیون تن محصول در همجواری بندر امام خمینی (ره) و صنایع بزرگ نفت ، گاز و فولاد در پسکرانه آن ، انتظار می رود با ایجاد تعاملات چند جانبه و فراهم کردن حلقه های اتصال زنجیره تأمین ، ضمن بهره گیری صنایع از فرصت منحصربفرد دسترسی به زیرساختهای اقتصادی دریا محور ، امکان توسعه بازار در راستای رقابت پذیری با سایر بنادر منطقه را نیز فراهم شود./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار